måndag 22 juni 2026

Fortsättning följer - 2026

 Japp, då fortsätter vi i galenskaperna med att mäta ut var vi ska sätta växthuset och hur vi ska förankra detta, men det ger sig bara vi får lägga ut och fixera underlaget.
Vi ska ju borra ned stora skruvar som huset ska förankras i.
Flyttat på mina tomatodlingar och övriga blommor.


Flyttat runt alla växter och blomkrukor som jag har stående på uteplatsen


Här har vi lagt ut plankor som växthuset ska förankras i 

Återkommer när vi gjort lite mer.

söndag 21 juni 2026

Midsommar - 2026


 Efter flera veckor med jobb i trädgården var det dags för ett break.
Vi ville ut med husbilen om än bara en liten kort tur.
Så efter läkarbesök både på tisdagen och onsdagen så for vi raka vägen ut till Hönö Röd där vi trivs bäst.
Där var fullt på platserna mot havet så vi ställde oss där vi brukar stå.
Otrolig många tyskar tror hela framkanten var endast tyska husbilar.

Skönt att bara koppla av och njuta av de fina dagarna.
Lördagen kom med ett otroligt regn och åska. Tror det blåste mer inne på fastlandet än ute på Röd.


Vi planerar för ett växthus på vår uteplats som vi tvättade av och målade på en lasyr som skulle stå och torka innan allt annat kommer på plats.


Åkte hem på söndagen då vi skulle få besök av svärsonen och barnbarnet som var ute och åkte motorcykel.
Alltid lika trevlig när de kommer och hälsar på.
Coolt när hon har en egen motorcykel att fräsa runt på.

Ja det var lite från mig .....

lördag 13 juni 2026

Trädgården - 2026

 Ja, vi fortsätter med jobb i trädgården.
Nu är vi inne i planeringen av vårt växthus som är på cirka 13 kvadratmeter.
Stort javisst men, det ska vara en kombinerad av växter/grönsaker och mys kvällar när hösten kommer in med lite kyla.
Vi har röjt undan alla växter i krukor som jag har där
Tvättat av staketet som är runt omkring vår stora uteplats.
Kommer bli toppen bra när det väl är färdigt.
En liten bild av hur det ser ut just nu.


Kommer att uppta nästan hela denna yta.

Det var lite från oss och det vi håller på med.

måndag 8 juni 2026

Mini kryss till Kiel - 2026

 Ja, nu vart vi sugna på en mini kryss till Kiel. 
Välbehövligt och komma bort från trädgårdsarbetet. Vilket vi har jobbat med i cirka tre veckor.

Har faktiskt inte varit ut med husbilen sedan vi kom hem från Husbils klubbens årsträff.
Så snabbt och lät beställde vi en resa. 
Älvsborgsbron i kvälls skenet snart på väg ut mot Tyskland.
Strålande sol på akterdäck (däck11) passade på att ta en öl till JB och ett glas rosé vin till skrivaren.
Får ju passa på medans det är gott å sitta ute.
Träffade mycket trevliga danskar som vi satt och pratade med riktigt länge.


Tisdag morgon 9 juni tog vi bussen till "Citti Park" och handlade lite alkoholhaltiga drycker, jag kikade på skor typ sandaler. Men det blev inget köp de hade inte min storlek.
Vi köpte iaf " Hollandaisesås" och vit sparris som är det bästa vi vet.



Åter på båten och tog en tur till akter däck igen och kollade när de lastade alla trailers som skulle med.

Det blev snabbt fullt så jäkla skickliga de är att få ihop så fort och tajt.

Det var lite från vår resa till Kiel.

Trädgården - 2026

 Det blev mer trädgårdsarbete på söndagen.
Skulle klippa ned lite på forsythian, men den blev så tom och innehålls fattig så den åkte ned helt och hållet.
Med motorsåg var den snabbt nere.
Det går rätt fort att den växer upp igen.
Ännu en fin dag i trädgården skönt när man får undan det man tänkt sig göra.
Vi har ju försummat trädgården och prioriterat husbilen istället.

lördag 6 juni 2026

Trädgårdsarbete - 2026

Dagen till ära fick flaggan plockas fram och hängas upp. 
Jo, det blev en ny den andra har kommit på villovägar eller slängd då den gjort sitt. 
Det är ju Sveriges nationaldag. 
Du gamla du fria du fjäll höga nord,
Du tysta du glädje rika sköna ...🎜🎜🎜


Fix i trädgården försätter.
Igår fick robot gräsklipparen sig en uppfräschning, plockades isär och rengjordes ordentligt.

Det gäller att hålla allt i ordning så den inte stannar. Vilket den gjort ett antal upprepade gånger.

Tog ett foto på grannens azalea som blommar så otroligt fint.

Slut för idag .....

Fix i trädgården - 2026

 Dagen i dag är den svenska nationaldagen (6 juni).

Ja, det blir en del att fixa med när man har hus och en stor trädgård.
Kan ju inte lägga all tid på husbilen och våra resor, som vi gjort tidigare nu var det dags för rejäla tag i trädgården. Rensa ogräs, plantera potatis och allt annat som ska ned i jorden.

Vi har ju en robotgräsklippare men, men, den fixar ju inte i rabatter och plockar ogräs.
Så nu har vi legat i för högtryck ett par dagar. Sedan var det dags att sätta potatis, så blom frön typ luktärt, tagetes och alla dahlior som skulle med i sina krukor.
Vojne, vojne nu blev det mycket på en gång men, jag älskar och fixa i trädgården är en så otrolig avkoppling syssla och se allt komma upp ur jorden oavsett värme eller kyla.
Rensat kring dessa växter.
En stjärn magnolia och två sorter av pioner.

Tagetesen kommer fint, får dela upp de små plantorna och sprida ut den.

Potatisen växer och frodas i sitt lilla växthus.

Ja, på tal om växt hus köpte ett för cirka 10-15 år sedan men, en del grannar satte stopp för detta.
Men idag har vi påbörjat och sätta ihop det hela. Sicket jävla slitgöra, jag här gäller det att ha huvudet med sig för det är otroligt många små delar som ska kopplas ihop.
Vilket huvudbry. Allt kommer vi att fixa.

Dahliorna kommer så fint i krukorna.
Båda rhododendron blommar så vackert.

Ja, det var lite från mig denna gång ..... 
Återkommer med rapport från ett växthus ......

onsdag 27 maj 2026

Fix med husbilen - 2026

 Det var dags att fixa med husbilen. 

Innan vi åkte till Karlstad hade JB varit upp till Forsbergs i Hyssna och köpt någon typ av tape (butyl tape) heter det visst. Detta ville han ta itu med snarast så det inte blir några läckage där. Tapen var gammal och sliten, perfektionist som han är ville han byta ut detta. Sagt och gjort så fick det bli.

Det var ett rejält jobb han höll på i 7 timmar med att ta bort den gamla och allt som det var klistrat med.
Det skulle vara kemiskt rent innan den nya kom dit.
Men skam den som ger sig, inte han inte och han fick bort allt så han var nöjd.

Han bestämde en dag med vår ena svärson som kom och hjälpte honom klistra dit den nya tapen (butyl tapen). 

Jo då vi har fixat till baksidan på husbilen också.
Vi är super nöjda med detta.
Blev toppen bra och snyggt.

torsdag 21 maj 2026

Värmlands Nysäter - 2026

 Så hamnade vi på en av våra favorit platser Värmlands Nysäter. (19 maj 2026).
Här blev vi några dagar då vädret blev så gott strålande som och en underbar värme.
Här är lugnt och verkligen avkopplande, bara vara och njuta av livet.






Lite lunch fick JB till.

Så var det dags att styra kosan mot hemmet igen.
Vi har en hel del att pyssla med hemma också. 

onsdag 20 maj 2026

Värmskog - 2026

 Blev en tur efter årsträffen till min kusins man i Värmskog.
Det var länge sedan vi var där har liksom aldrig passat in då vi varit ute på tur.


Stannade till på köpcentret Bergvik och handlade lite.

En underbar plats som ger avkoppling och ny enrergi.





Det blev några dagar i Värmskog och där efter for vi till vår favorit plats Värmlands Nysäter.
Återkommer .....

söndag 17 maj 2026

Nu startar festen - 2026

 Inkörning på torsdag morgon.
Vädret var sisådär, det hade regnat på natten och fortsatte en stund på morgonen, men upphörde rätt snart.
Vi fick en bra plats ungefär som vi stod förra gången vi var där (2025).

Ett digert program var det.
Torsdagens (14 maj) underhållning stod Micke Syd och Tommy Ekman för tillsammans med Gibson band.
Det var tryck vill jag lova.

Fredagen (15 maj) var det dags för Magnus Karlsson (tidigare sångare i Barbados) och Nanne Grönvall 



Det var lika högt tryck även denna kväll.
Sista kvällen Lördagen var det "Rydell & Quick"
Åh, de bjöd på ännu mer tryck så jäkla bra.
Slut på träffen den 17 maj.

Det blev till slut ett inlägg från Husbilsklubben årsträff på Färjestad Travbana.
Så det är det enda för denna gång.
Efter allt strul jag haft med datorn som inte ville, som jag ville.
Med gemensamma krafter och ett stort tålamod så fick jag till slut som jag ville.